josefineinyazeeland.blogg.se

I den här bloggen får du följa mig, Josefine, på äventyret att vara au pair i Nya Zeeland. Allt från lek med barnen till äventyr, tankar och funderingar. Enjoy!

Australien

Kategori: Allmänt

Jag är en tjej som håller vad jag lovar och står fast vid mina ord. Nä, men skämt å sido, jag sa ju att det förhoppningsvis skulle komma lite bilder från Australien också och nu har jag äntligen fått rätt på alla bilder, men eftersom ni redan har fått höra det mesta av vad jag har gjort kör vi mest bilder, enjoy :)) 
 
När jag fick en guidad tur i Melbourne berättade hon bland annat att Flinders Street Station inte alls skulle ha sett ut såhär egentligen, men att ritningen förväxlades med en i Indien och det är därför arkitekturen inte riktigt passar in med resten av staden. Klockorna som man ser vid ingången visar de nästkommande tågtiderna och vreds förr i tiden upp för hand.
 
The Great Ocean Road
 
Matade Kängurur på Phillip Island
 
AFL (Australiensisk fotboll) mellan Sydney Swans och Hawthorn, sjukt kul!!
 
Ayera Valley där vi bodde hos hennes släktingar ute på landet och såg vilda kängurur från fönstret, snacka om att jag var i extas och hoppade upp och ner ungefär...
 
Canberra War Memorial, ser alla monumenten i en rak linje med gamla och nya parlamenthuset längre bort
 
 
Världens bästa hamburgare i Canberra som är ett gömt ställe bakom glasfabriken som bara ett fåtal känner till, snacka om bra att vara där med rätt personer som känner till stället! 
 
Mitt 32 dorm i Sydney, en upplevelse i en egen klass som jag helst inte gör om alltför ofta haha
 
Yvonne, som jag träffade på hostelet, och jag vid Darling Harbour
 
Mötte upp med Matilda och handlade superbillig frukt och grönsaker på Paddy's Market där jag även fick införskaffat två fina klockor för knappt 100 spänn
 
Äntligen fick jag äta frozen yoghurt som fanns överallt i Sydney, bästa någonsin. Matilda och jag sa att vi skulle ta upp det som affärsidé här hemma, tillsammans med ett tivoli som har en berg- och dalbana som går baklänges, vad tror ni?
 
Gick upp på Sydney Harbour Bridge, som kändes som jag var tillbaka i New York på Brooklyn Bridge och möttes av den här fantastiska utsikten med operahuset
 
Sydney Harbour Bridge, kan ni förstå att det här är slutet av hösten för dem?! 
 
Åkte på busstur till Blue Mountains och stannade vid Featherdale Wildlife Park där vi såg alla nationaldjur, bland annat koalan här (inte alls turist...), matade kängurur, såg pingviner osv :)
 
Det var blåååsigt! Men otroligt vackert!! 
 
Tog färjan ut till Manly Beach och bara njöt av en lugn dag. Valde iofs kanske inte den typiska stranddagen men fick se fina regnbågar haha
 
Kolla bara utsikten på vägen tillbaka!! 
 
Smart som jag var låste jag in nyckeln i skåpet så det bara att klippa upp låset. Tror inte det är många som är förvånade att det händer mig... 
 
Sådär ja! Tänk, det var drygt två veckor i Australien och fort gick det, även fast det hela tiden var blandade känslor för jag visste att jag snart var hemma och att jag hade lämnat Nya Zeeland, men så glad att jag fick åka dit! 
 
Två inlägg kvar... 

Kommentarer

  • Sarah säger:

    Frozen yoghurt finns att få tag på vid emporia! Men det där med tivolit har jag ännu inte hört talas om;)

    2013-06-11 | 16:52:24

Kommentera inlägget här: